måndag, januari 26, 2009

Målar-Lydia

I dag kom Lydia hem med den här bilden från dagis. Den förestället mig, Jonas, lilla Sally (fast henne har jag tydligen bara fått med toppen av när jag fotade av bilden..) och henne själv. Dessutom har hon skrivit H, I, M, O, F, (något annat), L och E. Det är nya grejen nämligen - skriva bokstäver. Än så länge är L:n för det mesta upp och ner och E:na har hur många pinnar som helst, men ändå. Hon berättar mycket noga själv vilka bokstäver hon skrivit och vilka som är vem på bilderna hon ritar. Sen har hon börjat lägga till skägg, hår osv på sina gubbar.

Nya favoritgrejen är tydligen just att måla berättar de från dagis. Hon och andra barn sitter i "ateljén" och målar stileben. Dvs har en apelsin eller ett äpple framför sig och sen målar de av det. Det blir förvånandsvärt fina bilder faktiskt. Appropå roliga saker som barn säger så klämde hon ur sig härom morgonen, liggande på badrumsgolvet; "Nappen smakar lite utsökt." Hahaha, jag höll på att skratta ihjäl mig, fast att jag vet var hon fått just ordet utsökt ifrån. :)

7 kommentarer:

Tove Kungsholmen sa...

Det känns som om hon är typ 5 år äldre än Lovisa!

Heliotropen sa...

Jättesnygg teckning, faktiskt!

Anonym sa...

Ja Kajsa. Det är bara att se sanningen i vitögat, även vi kvinnor får med tiden skägg. Av barn och gamla får man veta sanningen som det gamla ordspråket säger. Hihi

Anonym sa...

Vilken fin målning/teckning, ska drilla Ninja nu.
Jag trodde inte alls att hon kunde men hon ritade också sånna dära fina "tummen"-kroppar med lååånga armar och ben. Lite hår här och lite skägg där och sen självklart en snopp och en snippa (ser likadana ut, tydligen).
Svårt att fatta att vissa inte kan bokstäverna när de börjar skolan, när lilla Lydia kan så där mycket. Men Lydia är ju förstås extra duktig :D

Kajsa sa...

Tove: Nä, det håller jag inte med om. Speciellt inte när ligger på golvet och pratar "bebisspråk" (vilket hon hemfaller till ibland) och inte ens kan gå själv.

Heli: Ja eller hur.

Anomym: Ja, tyvärr är det ju misstänkt mycket skägg på både mig och Jonas på bilden..

Annika: Nä, det tror jag inte. Lydia råkar vara extra intresserad, men jag har liksom du svårt att förstå hur vissa kan missa det ända upp i skolåldern.

Botilda sa...

Shit, vad avancerat! Ursnygg teckning - måste vara begåvade föräldrar ;-)

Anonym sa...

Wow! Jag trodde inte ens det var möjligt att de kunde måla så fint innan de ens fyllt 3 år. Håller med Tove. Lydia är minst 5 år äldre än Angelina. :-)

Hälsa Lydia att hon kommer bli något stort.