fredag, januari 09, 2009

Mer säker än någonsin

Hej och hå, jorå, den mesta röklukten gick bort. I alla fall på våra grejor (var ju väldigt lite lukt inne i själva lägenheten). Trapphuset stinker fortfarande så jag ringde värden idag och sa att de nog måste börja fundera på att göra lite mer än att öppna fönstrena. Jonas och jag bråkar lite om vad man bör göra, springa ut eller stanna kvar i lägenheten, om något liknanden händer igen. Jag får panik bara vid tanken på att stanna i lägenheten även om någon kanske skulle säga att det är bättre (om röken t ex hade varit ännu tjockare än den var). Men det är klart, skulle det verka helt galet att ge sig ut i trapphuset skulle man ju vara tvungen att stanna kvar och försöka vänta på hjälp, men tanken skrämmer mig något oerhört. Hade vi inte gett oss ut hade vi ju inte ens fått veta hur allvarligt (eller i detta fall inte så allvarligt) det hela var.

Flytta längre ner. Det är min enda lösning. Känns viktigare än någonsin. Igår kväll började jag gråta för jag fick en massa fantasier kring brand när jag skulle försöka sova. "Du kanske borde prata med någon." säger Jonas. Jag kanske borde få lite hjälp i min strävan att flytta, säger jag.

3 kommentarer:

Kajsa sa...

Å, nu ser jag att ni diskuterat det där jag skrev nedanför, om att stanna i lägenheten eller inte. Brrr. Jag förstår precis din panikkänsla.

Vi bor nu i tvåvåningshus och insåg just att vi nog borde ha en brandsläckare till. Vad gör den för nytta i hallen nere om det brinner däruppe, liksom? Radhus är dessutom farligaste boendeformen vad gäller bränder, tydligen. Elden sprids ofta över vindarna. Rys.

Mija sa...

Flytta Kajsa, kom ut i söderförorten. ;) Inte för att det är så mycket bättre här. Men de flesta hus är bara trevåningshus.

Det kommer att bli bättre Kajsa.

Stor kram till dig

Kajsa sa...

Kajsa: Ja, fy fan vilket val. Läste din kommentar nu, om damen i Sumpan. Kanske är det så, men klarar man det, det är frågan..?
Och klart ni måste ha en till brandsläckare! Vi funderar på att skaffa en till lägenheten. Pulver är tydligen överlägset bäst men skitjobbigt att sanera efteråt.

Mija: Ja, eller så kan man bo längre ner fast på Söder. ;) Nej då, jag är uppvuxen i söderförort så inget fel i det. Ska jag ut från stan blir det självklart söder ut. Men just nu känns det viktigt att vara kvar. Kan berätta mer om det vid annat tillfälle. Hoppas ju att vi ses snart. :)