torsdag, april 02, 2009

Jordbrukare inte jordvän

Jag är ledsen över att hon får så mycket plats i media och även om jag inte tycker om kraftuttryck (eller jo, men jag försöker mörka det) så måste jag säga att Marit Paulsen är helt dum i huvudet. Har alltid varit och kommer troligen så att förbli. Sluta ge kvinnan en massa utrymme! Tig ihjäl henne bara. Det tror jag är bästa sättet.

Och med risk att låta gnällig vill jag tillägga att man inte ska prata med lantbrukare överhuvudtaget om ekologi. Det är inte deras grej liksom. Ja, det kanske låter konstigt, men efter att ha rört mig i den naturvetenskapliga forskningsvärlden i många år och haft kontakt med miljöforskningen kan jag tyvärr bara surt konstatera att de värsta protesterna ofta kom från lantbrukarhåll. Studenterna på SLU i Uppsala garvade öppet när vi köpte ekologisk mjölk. I motsats till vad man tror så är majoriteten av bönderna inte speciellt miljöintresserade. Det är liksom inte där deras fokus ligger. Deras fokus ligger på att tjäna pengar på jorden. Krasst men mer sant än ni tror, tror jag.

2 kommentarer:

Malinka sa...

Jag var ju lite inne på samma sak häromdagen.

Valde att inte kolla på Debatt igår, eftersom jag bara hade skrikit och kastat saker mot tv:n. (Ny tv, måste vara försiktig.)

Kajsa sa...

Malinka: Bra där med självkontroll. ;)