onsdag, april 08, 2009

Alla dessa pappor

Maria Schottenius skriver i dagens DN om fenomenet med kvinnor som skriver böcker om sina pappor, t ex Åsa Lindeborg och Hanna Hellquist. Jag har också tänkt på det. Men hon inleder sin krönika så här: "På sjuttiotalet gjorde ett antal kvinnliga författare upp med sina mammor" Och kanske är det där mitt problem ligger - jag var för ung för att läsa de där böckerna på sjuttiotalet. Så nu tycker jag bara att det är ett jäkla tjat om allas pappor medan mammarelationen ignoreras. Men nu fick jag ju bakläxa av Schottenius. Kanske dags att gå hem och rota i mammas bokhylla...

2 kommentarer:

Fröken Blund sa...

Har du läst nån av pappa-böckerna? Rekommenderar du nån?
För övrigt en intressant iakttagelse!
vore kul, (kanske svårt) att läsa en mamma o en pappabok parallellt.

Kajsa sa...

Fröken Blund: Jag har läst "Mig äger ingen" av Åsa Lindeborg. Den är absolut läsvärd. Sen har jag läst alldeles för många krönikor av Hanna Hellquist. Jag gillar hennes sätt att skriva men är i ärlighetens namn ganska trött på hennes familjehistorier, så den boken kommer jag nog inte läsa. :)