lördag, april 11, 2009

Enkel, vacker och funktionell

Jag är ett typiskt barn av 70-talet och har alltid hyllat den enkla designen och de klara, rena färgerna. Jag var övertygad om att när jag fick barn så skulle jag hålla mig till begagnade enkla saker och kläder utan en massa rysch pysch. Men nu, i verkligheten, är det svårare än jag trodde. Håller just nu på och letar 12tumscykel till dotterns födelsedag. Vi provade sk springcyklar på en affär och kom fram till att vi nog ska satsa på en "riktig" cykel istället. Självklart begagnad, tänker jag, eftersom att jag dels gillar tanken att låta funtionella saker cirkulera, dels för att jag önskar mig en ren design på cykeln enligt idealen ovan. Och visst finns det en massa cyklar begagnade, men för de första ser många av dem hemska ut, allt enligt den vanliga principen att allt producerat för barn ska vara fullt av blixtar eller döskallar eller bambibilder eller hur som helst och kanske framför allt så starkt könskodade som möjligt. (Barnsaker är liksom så vansinnigt mycket mer könskodade än de flesta vuxensaker! En insikt som fyller mig med skräck.) För det andra finns många av dem tillgängliga i Tyresö eller Täby eller Gudö eller på andra platser dit det inte alls är så enkelt för mig som icke bilburen att bara svänga förbi och hämta. (Vi har haft liknande problem när vi köpt våra begagnade barnvagnar. Säkert har vi betalat visst överpris för att få tag i de vagnar som faktiskt varit möjliga för oss att rent fysiskt komma åt, både tidsmässigt och trafikmässigt.)

Jag inser snart att för att få tag i den där enkla rena enfärgade, gärna röda eller gula, cykeln så kommer det att krävas ett intensivt letande och dessutom att jag kanske måste åka och hämta den i Uppsala eller nåt. De tenderar dessutom, bisart nog, att vara dyrare än de pråliga. Samtidigt har Biltema en ganska ful, men billig, variant som ser stadig ut och både stödhjul och korg ingår. I en ful killvariant, naturligtvis, och i en ful, om än inte den värsta sortens, tjejvariant. Dit går det att åka med T-bana och ringer jag innan så vet jag precis vilken produkt jag får när jag väl kommer dit. Det känns otroligt lockande. Men då får dottern en sån där cykel som jag innan jag fick barn bara inte kunde fatta att folk valde åt sina ungar. Varför köpa en lila cykel med regnbåge och krimskrams när man kan välja en enkel enfärgad?? Tja, nu vet jag varför. Man måste helt enkelt ha gott om tid eller gott om pengar för att kunna leva enligt den där åtråvärda enfärgade principen.
(Obs! Cykeln på bilden är inte den från Biltema)

8 kommentarer:

Nina sa...

Köpte just en cykel till Lillebror 3 år för 700 kr på Sportex (finns i Länna, borde väl funka för er) i klar röd färg med endast två fiskar på och utan vare sig döskallar eller rosa pynttjafs. HAr försökt på Blocket i ett par veckors tid, av samma anledning som dig, att jag gillar att saker återvinns, men de billiga cyklarna säljs snabbt! Om man inte vill åka till Sigtuna...
Glad påsk!

Kajsa sa...

Nina: Åh, wow, vilket underbart tips! Tack, ska genast kolla upp om de finns inne. Den röda cykeln var ju helt okej! Glad Påsk på er tillbaka. :D

Nina sa...

Jag inser att jag är senil och förvirrad. Jag menar att vi köpte den på Sportex i SICKLA som förstås är ännu bättre för er.

Heliotropen sa...

Låter som om du såg vår cykelannons. Vad kul det hade varit om du dykt upp här i förorten!

Kajsa sa...

Nina: Ja, jag hajade att det var Sickla, såg på deras hemsida var de fanns. Vi ska dock kolla på den i Kungens kurva för min pappa bor där och tänker göra oss sällskap. Tack ändå för ytterligare förklaring. :)

Heli: Jasså, var bor ni? Jag tänkte på Alby, det såg ut att vara lättast att ta sig till.

Heliotropen sa...

Nä, vi bor inte i Alby, så mkt kan jag säga och ändå vara hemlig. En annan gång ska jag kanske kolla med dig först. Leverans till stan är inte omöjligt. Du behöver inga bilbarnstolar? ;-)

Kajsa sa...

Heli: Nej tack. Vi har nämligen ingen bil, jue! Retsticka där. Men jag ska komma ihåg erbjudandet till annan gång om det blir aktuellt med något liknande. :)

Tjockalocka sa...

Jag vet!
Vi köpte en ful 'killvariant' men det mesta var påklistrade märken så vi strippade helt enkelt cykeln och nu är den bara silvergrå.

(Måste dock verkligen rekommendera springcykel istället för vanlig cykel med stödhjul, om man vill att barnet ska lära sig cykla. Knut gick från springcykel till vanlig cykel när han var 3,5 och cyklade själv utan stödhjul efter en vecka! Nu är han ju snart 4,5 och är en kung på cykeln. Så lillasyrran har fått ärva springisen och vi hoppas det ska gå lika bra denna gång.)