måndag, april 06, 2009

Försök att vara lurvig

För över ett år sedan tog jag beslutet att sluta raka benen. För mig var det absolut både ett personligt och ett politiskt beslut. Det började med att jag hade en liten nybliven 2-åring som med stora ögon studerade precis allting jag gjorde. När jag hade använt deodorant så sa hon: "Låna. Med lock på." Och då låtsades hon sätta på deo under sina egna armar, med locket kvar på. Sen låtsades hon raka sig, med skydd på. Men alltid på kinderna - som pappa. Men hon tittade och tittade och hon frågade Varför? om precis allt. Jag bara väntade på frågan om varför jag rakade benen och när jag inte kunde komma på ett bra svar som jag skulle vilja ge henne så bestämde jag mig för att sluta.

Då tyckte jag att det dessutom inte spelade så stor roll för jag har aldrig varit så värst hårig. Men nu, när håret har växt fritt i över ett år och våren närmar sig, känns det beslutet inte lika lätt längre. Det är ju lätt när det är vinter liksom.. Jag känner mig faktiskt inte så fin i lurviga ben och håret är betydligt längre nu än jag tror det någonsin har varit. Men jag vill verkligen inte stå där och raka . Dels för att jag tycker att det är en dålig metod, dels för att jag inte vill hålla på med det inför mina döttrar. Om jag nu inte pallar vara lurvig hela denna sommar så betyder det inte att jag ger upp. Nästa sommar, och sommaren därpå, kommer jag prova igen. Om det är det som krävs innan jag vänjer mig.

Men vad kan man göra istället? Någon som har ett bra förslag? Är livrädd för saker som gör ont, har ingen smärttröskel alls, typ. Ni som t ex vaxar - tror ni man kan förbehandla med smärtstillande gel eller nåt??

7 kommentarer:

Cec sa...

Svår fråga.
Jag har lurviga (& vita) ben större delen av året, men rakar dem någon gång på sommaren.
Provat SilkEpil (?) en gång - aldrig mer. Ont gjorde det.
Provat vax, men det var kladdigt, knöligt & gjorde lite ont.

Vi kan mötas i vassen utanför er kolonistuga i sommar ;-)

Kajsa sa...

Ja, haha, låter bra iofs. Så ser det ungefär ut när man kollar på bilderna från förra sommaren; alla andra i badkläder, du och jag helt påklädda i strandkanten. :D

Tove Kungsholmen sa...

Har tänkt på det där. Får raka i smyg när Lovisa inte ser helt enkelt. Jag skulle nämligen lika gärna kunnat heta Lurvas. Är så lurvig att jag inte går att ha i möblerade rum. Typ. Nä, men att avstå från att raka är inte ett alternativ för mig.

Provade vax i Florida, gjorde mkt mindre ont än väntat men inte mkt hår följde med heller... Det var såna där strips. Tror du kan klara det rent smärtmässigt faktiskt. Du har ju för 17 fött två barn när jag tänker efter...

Annika sa...

Jag vill testa vaxning, vi kanske ska gå till en salong ihop? Det är väl bara att bita ihop... eller?

Kajsa sa...

Tove: Ja fy bubblan, och inte har jag blivit tuffare av det.

Annika: Ojoj, vet inte om jag pallar. Fast ska jag göra nåt ska det väl vara vax kanske, nåt som håller ett tag.Vad tror du om voltaren gel? Eller sprit innan? Hehe

Heliotropen sa...

Gel tror jag inte på. Skulle krävs alldeles för stora mängder och det är inte bra för dig. Min mamma använde för något slags sandpapper som man gned av stråna med. Och så finns det ju kräm att stryka på.

Anonym sa...

Men om du tar bort håret kommer det ju ändå att framstå som att man "ska" vara hårfri? Även om de inte ser dig utföra själva handlingen?

Tror du inte att du "vänjer" dig lite långsamt när du väl står där barbent och låter håret flyga fritt i vinden? Att det liksom slutar kännas konstigt efter ett tag?

Ja, jag vet inte, jag har begåvats med rätt diskret benhårväxt och har som tur var aldrig börjat raka benen (för jag VET att då är man fast), så jag ska antagligen hålla käft.... (eller så kallas jag kanske varulvskvinnan bakom min rygg, who knows.....)