lördag, november 22, 2008

Morsa på stan

För några dagar sedan hade jag efter en kvällsaktivitet promenadsällskap med två damer i min mors ålder. Båda två personer som jag uppfattar som ganska fritänkande och progressiva kvinnor. Ändå kommer den smygande, frågan, lite nästan som om de inte vill ställa den men inte kan låta bli: Och var har du barnen då? Efter det självklara svaret att de är med sin pappa fikar den enda kvinnan till och med efter om någon mer kanske är hemma och hjälper Jonas då? Jag blir alltid lika chockad. Är det så konstigt att en far är ensam hemma med sina två barn en kväll? Var det verkligen aldrig så "på deras tid"? Och kan inte låta bli att undra om någon i hela universum skulle fråga min sambo samma sak; de träffar Jonas klockan åtta en vardagskväll på stan och frågar "Och var har du barnen då?". Hahaha, skulle inte tro det!

2 kommentarer:

Karriärmamman sa...

Oja. Det där har jag också fått höra och ganska ofta av några av mina vänner som är i samma ålder. DET är beklämande faktiskt. Du har väl aldrig hört frasen "Idag är mamma barnvakt"...nej, det är männen som är barnvakter åt sina egna barn. Trist inställning år 2008, men det är bara att försöka ändra på det varje gång man hör kommentaren!

Anonym sa...

Helt otroligt! När min man var f-ledig med barnen så kune folk går upp och berömmer honom !!!! - det gjorde dem aldirg minsamm när jag var hemma med barnen!

Grrr!