måndag, oktober 27, 2008

Förskolefunderingar

Någon som läste om Fastebols förskola i Järfälla i den här artikeln i dagens DN? Det gör mig återigen så ledsen att mina döttrar inte får gå i en förskola som arbetar aktivt med genus och jämställdhet. Föräldrarkooperativet som Lydia gick i (som hade just jämställdhetsprofil) la ju ner under sommaren och togs över av ett litet personalkooperativ som nu driver tre små enheter i området runt Hornstull. Och de är bra på många sätt. Även på sätt som det gamla föräldrarkooperativet var mindre bra på.

Men det är det där med att jobba aktivt med en av de i vårt samhälle viktigaste frågorna. Att ge barnen ett vettigt alternativ till de vanliga könsstereotyperna. Vi är alla uppvuxna i detta samhälle och sålunda resultat av den uppväxten. Jag tror att man kan göra så gott man kan, men att det även krävs professionellt utbildad personal som aktivt jobbar med det för att trycket från vårt samhälles normer inte ska bli för stort och överskugga de små goda försök som görs. Jag önskar det för mina döttrar. Kanske ska börja leta ny förskola..

1 kommentar:

Yogamamma sa...

Ja, jag läste det. Och blev så glad över det. Och samtidigt sorgsen för att alla inte har barn som går på sådana förskolor.
Signes förskola har planeringsdag idag och då pratar de om just jämställdhet. Jag hoppas på förbättring för när vi var där på inskolning så fick flickorna dockor och pojkarna coola skottkärror. Hm. Nu valde Signe skottkärra framför docka, och det gör hon fortfarande. Men ändå.