onsdag, september 26, 2007

Rätt kurs i livet

Måste säga att det känns som om jag äntligen läser en kurs som innehåller precis det jag vill ha och behöver. Hitills har ämnena och föreläsarna varit så otroligt bra och intressanta. Senast igår hade vi tre timmars informellt snackande/frågande/bollande/diskuterande med Patrik Hadenius som just startat tidskriften Språktidningen. Det officiella ämnet för dagen var webbpubliceringen. Delvis för att de har en egen hemsida så klart, men kanske framföra allt för att han tidigare arbetade som webbredaktör på Forskning och Framsteg. Men språktokiga som vi verkar vara hela bunten gled ämnena delvis runt lite hur härligt som helst. Plötsligt inser jag den otroliga fördelen med att vi bara är sex personer. Vi har så mycket tid!

Funderade sedan tidigare på att skaffa en prenumeration på Språktidningen, men ska nu definitivt slå slag i saken. Jisses, det är så roligt med ord!

Längtar också till nobelprispresskonferenserna (svårt ord) om två veckor. Biologi, fysik och kemi. Har alltid gillat nobelpristillkännagivanden. I år ska jag vara där, höra det på plats.

Från och med nästa veckan börjar jag också min praktik på UR. Jag hoppas det blir mycket och intensivt innan jag blir utslängd och utestängd igen om tre månader. För första gången ska jag faktiskt få prova på att jobba med "naturvetenskapsprogram för barn" som jag så många gånger ältat att jag vill göra. Nu är det upp till bevis. Båda för mig och för min lust. Är detta grejen? Är det skitkul? Har jag någon talang för detta? Kan jag bidra med någonting vettigt? Vet jag vad ett barn är?

Inga kommentarer: