måndag, september 24, 2007

Och sen det här med den stora hamburgekedjan

Det kan väl vara okej med en hamburgare då och då, men gör det inte till något så himla festligt. Prata inte om det som om det är något så speciellt. Skippa ballongerna och leksakerna. Mat är mat. I USA, där reklamen troligen är mer mördanden än här, har de gjort tester på 3-åringar (!) som är helt övertygade om att kyckling, mjölk, morötter, potatis och annat förpackat i "den stora hamburgerkedjans" logotyp är godare än precis samma mat som lagts i neutral förpackning. Vi måste för faan tänka på vilka signaler vi ger till våra barn. Det påverkar hela deras liv. Det skrämmer mig något oerhört när alla ungarna på den fritidsavdelning där jag förut jobbade, helt utan undantag, valde att få hämtmat från ovan nämnda hamburgerestaurang den dag på året när de fick välja mat från precis var de ville. Det var det absolut roligaste och festligaste dessa ungar kunde komma på, fast att de fick en massa alternativ. Jag vägrar tro att det beror på att den maten är den tveklöst godaste i universum.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Åh, jag hatar att man säger "nu barn ska vi äta på **". Själv äter jag där ungefär en gång vart femte år, för att jag måste, för att det inte finns alternativ. Jag mår alltid dåligt efteråt i magen. Maten är uppenbarligen inte bra för mig. Ungarna har aldrig ätit där. Och om vi skulle äta där, eller på något annat utehak, skulle jag tveklösts säga "ska vi äta hamburgare" inte ska vi äta på **! Vadå varumärkeskåta. Brrrr. För övrigt knäckte jag min man när vi blev tillsammans. Jag äter inte på **, jag dricker inte cc (eller någon annan kolsyrad dryck), jag tycker inte om pizza. Han: "men det är ju hela min kostcirkel, vad äter man då???"

Kajsa sa...

Kaffeflickan:
Hahaha, jag antar att han har fått lägga om kosten.. ;-) Men jag håller helt med, tycker inte om att det är en "grej" mer än ett matplejs.

Anonym sa...

Ja jäkel vad han har blivit bra på att laga husmanskost! Speciellt sedan ungarna kom. T o m sås (som han har stor ångest för). Gullplutt där.