måndag, februari 16, 2009

Kaffad och klar

Har i alla fall kommit fram till en liten checklista på vad som är bra att ha med sig när jobbar som springvikarie. (nu pratar jag främst högstadium) Och punkterna är absolut rangordnade:

1. Egen whiteboardpenna! Vägen till framgång går genom att kunna skriva sitt namn och annat på tavlan och inte behöva leta efter icke existerande material på plats.

2. Inneskor. I ett par rejält utslitna birkenstock a la rutinerad lärare får du genast mer auktoritet och känner dig dessutom mer avslappnad.

3. Småpengar. Alla skolor har sina egna modeller, men på alltför många ställen kostar kaffet några kronor i lärarrummet. De kan dessutom vilja att du betalar någon tia för att äta i skolmatsalen. Dagen blir hemsk om du inte har ett ruttet lingon på dig.

4. Ev. en god bok. Har du tur har läraren du vikarierar för mycket planeringstid just den dagen. Visst kan man ägna viss tid åt att kolla igenom läromedlen till nästa lektion, men ibland kan det vara två timmars hål och då är det skönt att kunna koppla bort med en bok en stund.

För övrigt är det alltid bäst att vara kaffad och klar när man kommer eftersom man förväntas börja prestera så fort man kliver innanför skolans väggar (kopiera material, lokalisera arbetsrum/klassrum, fixa nycklar, ev ringa och få instruktioner, slänga sin in i klassrum med väntande hormonstinna främmande tonåringar). Inga sega morgonhalvtimmar eller andra kontorsdivalater funkar på ett högstadium.

3 kommentarer:

Kajsa sa...

Så talar en garvad, rutinerad, proffsig läkarvikarie! Imponerande.

RANA sa...

Wow. Är DET din lista? ¨

Ingenstans står det "börja dagen med att peppa dig framför spegeln" eller "bär vapen" eller "var beredd på skit". Du är drottning, det hörs.

:-)

Och nu:
"Så ofta när jag möter någon som är ju så där otrevlig så tänker jag inom mig att kanske, kanske är personen bara krampaktigt blyg eller känner sig illa till mods i sociala sammanhang..."

Det kanske inte framgick, men jag vet. Jag tänker så med. Efter att jag tänker "jädra torrboll" tänker jag så. ;-)


/Rana

Anonym sa...

Härlig lista! =)

Långtidsvik, säger du? Det verkar onekligen bättre än att springa in och ut i nya klasser hela tiden...

Lycka till!

Kram,
AnnaSv