onsdag, februari 18, 2009

Inofficiella landmärken

Idag åkte jag förbi Nacka Forum (eller heter det Forum Nacka? Strunt samma.) med buss. Stannade precis utanför och fick mig en ordentligt titt. Det fick mig att tänka på när jag och min morfar för några år sedan var på väg till en mekaniker som skulle byta mitt bilbatteri. Efter rekommendation från bilprovningen (där vi befann oss) så tänkte vi svänga förbi en firma på väg tillbaka in mot stan. Problemet var bara att hitta den jäkla firman och i båda de vägbeskrivningar vi fick ingick "Nacka Forum". Typ, sväng av efter Nacka Forum eller vad det nu var. Klart jag har hört namnet, men varken jag eller min Nyköpingsboende morfar hade dock den blekaste aning om var det låg, än mindre hur det såg ut. "Jo men ni vet, det där stora man ser längs vägen," fick vi som förklaring. Vilket var en beskrivning som hjälpte föga, för oidentifierade stora byggnader finns det gott om längs vägen när man inte känner igen varken den ena eller den andra. Vi irrade runt ett bra tag men fattade fortfarande inte var Forum låg. Tillslut hittade vi bilfirman i alla fall. Men idag var jag alltså där för första gången! Ja, inte inne dårå, men jag tittade i alla fall ordentligt utanpå för att se hur det berömda stället såg ut. :)

1 kommentar:

Heliotropen sa...

Fy! Jag vägrar konsekvent att köra bil i Nacka. Bra en massa stora trafikleder och köplador och rondeller och skit. Jag hittar ingenting och ingenstans!