lördag, mars 21, 2009

Skuggor från det förflutna

Ikväll fick jag ett konstigt telefonsamtal som inte riktigt lämnar mig någon ro. Det var precis när jag höll på att lägga Lydia och jag är dessutom ensam hemma. En röst i andra ändan säger
- Hej, är det...?
- Ja.
- Mitt namn är X. Jag vet inte om du minns mig..
Det ringer inga klockor.
- Jag är gammal kompis till M och Y.
Okej, de namnet vet jag vilka det är, men det rör sig om personer som jag inte haft kontakt med på över femton år. Fortfarande känner jag mig osäker på personen i luren, men om det är den jag tror så var X pojkvän till Y. Y och jag delade boende en tid, men X och jag hade ingen närmare kontakt under den perioden. När han förstår att jag håller på och lägger barn så frågar han om han kan ringa vid ett annat tillfälle.
- Ja.. säger jag lite osäker. Vad gäller saken?
Då säger han att han håller på och rotar i sitt förflutna och vill undersöka en del saker som hänt i hans liv och vill prata med mig om den tiden. Jag ber honom ringa tillbaka imorgon när jag inte är ensam med barnen.

Självklart blir jag lite nyfiken, men samtidigt fundersam. Jag vet inte riktigt vad det är han undrar över eller vad det är han tror att jag kan bidra med. Strax efteråt flyttade jag utomland och tappade helt kontakten med Y. Via M fick jag senare veta att Y väntade barn. Jag har alltid antag att det var med X och att de levde lyckliga i resten av sina liv, men jag kanske har fel. Hände det något som jag inte känner till?

8 kommentarer:

Anonym sa...

Oj oj! Ni har missat att programmet heter let´s Dance och inte "vem är trevligast". Sorry, det blir Lajla sanna mina ord (kan hon dansa?)

Charlotta Åberg sa...

Men vad spännande! Och lite kusligt...Vad kan man ha glömt, som är så viktigt att det måste redas ut nu?!!!! Så skulle jag tänka i alla fall.

Kajsa sa...

anonym: Fast kan HON dansa? Klart hon kan, hon är skitduktig. Men stel som en pinne tycker jag. Jag saknar höfter på henne. Gillar inte hennes moves helt enkelt.

Skogis: Ja.. så tänker jag också. Lite kusligt, men samtidigt undrar jag väldans vad det hela handlar om! Det kan ju inte bara vara en vanlig "ta kontakt med gamla polare" för vi kände knappt varandra. Försöker hitta info om dem på FB och nätet i övrigt, men hittar inte mycket.

hanna sa...

OJ. Spännande. Keep us updated!

Anonym sa...

Oj, vad spännande! Vet du mer? Berätta mer när du vet!

Nina sa...

Nå? Har du hört av honom igen?

Tove Kungsholmen sa...

Vill också höra fortsättningen!

Kajsa sa...

Vad skumt. Men intressant. Eller nåt. Oj så många tankar ett sånt samtal skulle väcka...