lördag, mars 14, 2009

Moraltant

Nu har jag sett min enda del av Melodifestivalen, nämligen finalen. Den är väl vad den är, men jag har en sak att kommentera. Ja, jag tar på mig rollen av moraltant nu, men det kan jag leva med. Jag vill nämligen kommentera pausunderhållningen. Detta ironiska ryssnummer inklusive ryska horor och allt. Jättekul, hahaha (och nu var jag ironisk), men smaken är ju som baken. Det jag tänker på är snarare något som jag tror att nästan alla är medvetna om nuför tiden; nämligen att en av Melodifestivalens största publikgrupper är barn under 15 år. Många ungar på låg- och mellanstadiet följer programmen slaviskt, de kan alla låtar och lyssnar sönder skivan långt innan finalen. Det är pga dem som EMD plötsligt stiger typ femton placeringar när publikens röster räknas in. Ja, ni hajar. Grejen med denna målgrupp, som omöjligt kan vara okänd för Melodifestivalarrangörerna, är också att de inte förstår ironi. I alla fall inte på samma sätt som en vuxen, om alls. Och även om de skulle förstå delvis så är de jävligt lättpåverkade och försöker som bäst klura ut samhällets förväntningar på dem som framtida kvinnor eller män. Vad de olika artisterna väljer att ha för kläder och koreografier kanske inte ledningen kan bestämma, vad vet jag. Men jag undrar hur roligt alla småkillar och småtjejer skulle säga att det var när de fem tjejer i pausnumret stod och tryckte upp sina gula rumpor mot kameralinsen. Men hallå, vi driver ju med rysk underhållning! Fattaru inte ironin, eller? Nä, det var just det..

Kanske önskar jag bara att SVT skulle tänka efter lite mer vilken målgrupp de har och anpassa sig efter det.

Till saken hör att jag den senaste veckan haft en diskussion med en 7-årig kille om varför jag inte anser det okej att han klipper ut kvinnor bara iklädda underkläder och klistrar in på sina arbetsblad i skolan där uppgiften är att klippa ur och klistra in valfria bilder ur tidningen. Uppgiften var säkert trevligt tänkt (nej, det är inte jag som gjort den), några gulliga djur eller bilar eller nåt borde väl ungarna hitta. Men sen får skolan helt vanliga månadsmagasin av vänliga föräldrar som ungarna kan klippa i och vips sitter ungarna och tittar på kvinnor utan kläder i annons efter annons. Den lilla tysta tjejen som stirrar med stora ögon på bilderna likväl som killen som alltid måste vara tuff inför kompisarna. För så ser vår verklighet ut. Och så klipper killen ut halvnakna kvinnor och de andra killarna stirrar och fnissar och tjejerna ser förfärade ut. Och ja, jag ska rensa bort alla de där jävla tidningarna från klassrummet. Det står på min "att göra"-lista.

5 kommentarer:

Malinologues sa...

håller helt med, fattade inte det där pausnumret heller. satt o kollade på finalen även jag...

Tjockalocka sa...

Ja jösses! Håller med dig.

Anonym sa...

jag har tänkt på precis samma sak! Dessutom gäller det många av Petra Medes skämt (eller de andra komikernas, både i år och tidigare år) oxå.

Nina sa...

Hade inte tänkt så på det. Tyckte nog att inslaget var lite roligt bland alla menlösa låtar. Men det där med de fem tjejerna, du har helt rätt!

Kajsa sa...

Skriver under på det här, rakt av.