torsdag, mars 26, 2009

Angående hushållsnära tjänster, sk "städhjälp"

Jag klagade ju nyss på att jag inte har något att skriva på bloggen. Men så skriver jag ett långt svar på det här inlägget hos Tjockalocka. Så då kom jag på att det är bättre att publicera det här, eftersom att jag faktiskt har en åsikt i den här frågan. Så nu lägger jag svaret på inlägget här i min egen blogg också:

Själv så är jag uppenbarligen något så konstigt som en feminist som dessutom har vänstersympatier men som tycker det är okej med städhjälp. Jag anser inte att det är annorlunda att städa hemma hos någon än att hämta någons sopor eller klippa buskarna utanför någons hus eller laga någons mat eller torka någons mammas rumpa på ålderdomshemmet. Faktiskt. Sen är det ett sk traditionellt kvinnogöra att städa hemmet och det är väl snarare där fördomarna bör bearbetas. Varför tas det för givet att det är kvinnorna som underlättas av städtjänster? Eller männen som "slipper undan" från jämställdheten? Vem vet ett dyft om vem som städade hemma hos oss innan vi hade städhjälp? Och vem är intresserad av att veta? Nä, det tas för givet att det skulle ha varit mer jag än min sambo och att detta arragenmang låter honom "slippa undan". Att sen vissa städfirmor använder ett dumt språk och puckade uttryck som förstärker den rådande normbilden av städning i hemmet bör bara betyda att man väljer att bojkotta just den firman. Ungefär som jag kan välja att inte köpa en bil av den bilfirma som gör reklam för sin nya bil med en lättklädd tjej på huven.

4 kommentarer:

Tove Kungsholmen sa...

Jag är ju som bekant ingen megafeminist och snarare högervriden än något annat men här håller jag med dig fullständigt. Kunde inte ha skrivit det bättre själv. Nu ska jag kika vad de andra tycker hos Tjockalocka.

Nina sa...

Tiderna förändras. Om arbetande föräldrar betalar för städhjälp så att de kan göra något roligare på helgen och få kvalitetstid med sina barn vinner väl alla på det. Även den som städar i hemmet.

Karriärmamman sa...

Håller helt och hållet med dig!

Annika sa...

Instämmer 100%. Kan dessutom reta ihjäl sig på den enkla vänsterpolemiken att man ska ta hand om sin egen skit. varför det? Det vore bättre om folk sysslade mer med det de är bra på, och överlät jobb åt andra som är bättre på att utförs just den sysslamn. Vare sig det handlar om att snickra ett trädäck, byta till vinterdäck på bilen eller städa hemmet. Ett väl utfört arbete förtjänar respekt, oavsett vilket arbetet är. All cred till stödarna/lokalvårdarnam vare sig de städar offentliga miljöer eller hem!