söndag, december 07, 2008

Hej-då alliansfrihet

Så tillkännagavs idag då tillslut det som jag befarat - nämligen att S, V och MP ska ingå ett sammarbete med målet att vinna valet över högeralliansen i nästa val. Antagligen kände de inte att de har något annat val. Och jag förstår att moderaterna & Co kände sig lika tvingade att en gång för alla stärka sina chanser att ta över makten i lilleputtlandet Sverige när de beslutade att gå samman i en "regeringsduglig" allians inför förra valet. Ett beslut som i sin tur tvingat fram beslutet som kom idag.

Men vad är konsekvensen? Och hur mycket är det värt att få makten? Ett steg in i detta, med i princip två lag som tävlar mot varandra, är det verkligen vart vi vill gå egentligen? Hur länge kommer det att vara vettigt med flera olika små partier, varför inte bara ha två sidor? I dag är det klart att det spelar roll om jag röstar på ett visst parti, för storleken kan ju påverkar hur stort inflytande det får i sammarbetet. Eller? Om de kommer överens om allt i förväg, vad jag kan då påverkar genom att rösta på ett visst parti inom sammarbetet? Och hur länge kommer det att vara försvarbart? Två lag där man stödjer en viss person, eller falang, som står närmast det man själv tycker borde väl i längden ge samma resultat som två "sammarbeten" där en massa uppgörelser skett redan innan valet och valkampanjerna.

Jag känner mig tveksam. I ett tvåpartisamhälle kommer mindre alternativa partier ha i princip noll chans att ta sig in och påverka politiken och det om något kommer inte att gynna demokratin. :(

4 kommentarer:

Jenny sa...

håller med... är också skeptisk.

Tove Kungsholmen sa...

Har också väntat på det här och håller med om mycket av det du skriver även om jag inte har hunnit fundera igenom det ordentligt än. Vi kan köra som i Parlamentet - rött lag mot blått. Enkelt och jävligt trist.

Nu ska jag göra det lätt för mig och blogga om detta och bara länka till dig! ;)

Heliotropen sa...

Min första reaktion var "jag röstar inte nästa gång". Jättedeppigt faktiskt, för jag tycker verkligen att man ska rösta, men tvåpartisystem? Nej tack!

Yogamamma sa...

En av mina vänner sa det absolut bästa "det vet ju vem som helst att när man blandar rött och grönt, ja...då blir det grått"