onsdag, december 10, 2008

Energisvacka

Visst finns det orsaker att peka på. Som att gråregnvädret kommit åter, att jag precis haft mens, att jag inte tränat på två veckor och att jag varit ganska bunden vid bajsande ledsna barn den senaste tiden. Men det bättrar inte på känslan. Har en ordentlig svacka just nu. Känner mig helt energilös. Har ingen lust, orkar inte äta ordentligt, inte göra något av det jag borde varken på dagtid eller kvällstid. Går knappt runt känns det som. Det enda som tvingar mig upp ur sängen/soffan är mina barn. Har inte öppnat min post på över en vecka fast jag vet att det finns saker där jag måste ta tag i. Där och på andra ställen. Det samlas på hög just nu.

Det som är värst med energisvackor är att alla de saker som man vet skulle rycka upp en lite; långa promenader i dagsljus (om det finns något), träning, umgänge med vänner osv känns som helt omänskligt stora projekt att ta sig för just nu. Sova är det jag vill, men mera sömn kommer bara gegga till mitt huvud ännu mer. Ska absolut inte sova! Skulle kunna sova till julafton men vet att jag måste rycka upp mig för att det ska bli uthärdligt fram tills dess. Tur att jag har barn och inte bor själv utan at någon ser mig varje dag. Det hjälper faktiskt. Det är bara att bita ihop!

10 kommentarer:

Nina sa...

Känner igen mig precis. Det kommer vid lika dum tid varje år. Man blir urless när man är hemma med sjuka barn.

Karriärmamman sa...

Åh, instämmer.

Kajsa sa...

Nina och Karriärmamman: Ja, misstänkte väl att det fanns fler som jag där ute.. känns tyvärr som om det ligger i tiden. :( Hoppas julen kommer jävligt snart till oss alla. Kanske kan man önska sig lite lyckopiller av tomten eller nåt. ;)

Anonym sa...

Ut och promenera under dagen! Det hjälper! Även om du inte tror att det finns dagsljus - så finns det! Och jag har en gullig hund du kan låna under dina promenader!

Yogamamma sa...

ja, den här höst-och vinterbluesen drabbar nog många av oss. Tyvärr. Och mörkret gör den inte bättre.
Jag har inga råd att ge, det låter som dina barn är ljusglimtarna du behöver för att orka, men jag hoppas att det ger med sig snart.
Energi och kramar får du också, genom nätet.

Heliotropen sa...

Det är så jobbigt det där, att det man vet är bra för en blir så omöjligt att göra, och det man vet är skadligt är det man vill göra helst av allt. Men vilken tur att du har självinsikt!

En kram och en förhoppning om att du kommer ut på en promenad i grådasket i dag skickas från en Heliotrop som inte alltid är så klok när det gäller sitt eget mående.

Heliotropen sa...

Tillägg: Och ta en fikapaus någonstans på vägen! Koffein är aldrig fel (nåja, nästan aldrig).

Kajsa sa...

LadyFi: Tack för erbjudandet av hund. Men jag är inte så hundvan och just nu är jag ju aldrig utan barnvagn, så jag får släpa runt på den. :)

yogamamma: Tack det samma. Fast du behöver ju mest få vila lite.

Heli: Absolut. Koffein är min främsta drog.

Tove Kungsholmen sa...

Kajsa, snart vänder det! Både ljuset och bättre humör kommer tillbaka, promise!

Tjockalocka sa...

Tell me... Är det jul om en vecka liksom?? Skulle inte tro det. Blä!