tisdag, december 28, 2010

Gubbe möter gubbe

Sambon köper Jan Lööfbok till barnen. Och sen en till. Och sen en till. För att komplettera deras redan fyra (+ flera pixiböcker)! För att han tycker det är så roligt att lilltjejen verkligen gillar en Jan Lööfsaga. Jan Lööf som skriver om pojkar som möter män som möter andra män och gubbar och sen kanske några fler gubbar, om man har tur (jo gamla kärringar sitter ofta någonstans i bakgrunden, men de är knappast med i berättelserna). En så totalt gubbig och killig värld som Jan Lööfs är nästan svår att hitta på fler håll.

Någon klurig berättelse med hans speciella bilder är jag absolut inte emot. Jag gillar väldigt mkt den gamla sagan "Viktor bygger en bro" t ex. Men att innesluta barnen helt i en gubbsagvärld där flickor och kvinnor är helt osynliga känns tråkigt. Speciellt som framför allt en av döttrarna letar med ljus och lykta efter tjejförebilder i precis alla böcker och sagor just nu. Och jo, jag har uttryckt min åsikt för sambon, som delvis håller med. Men samtidigt hävdar att han inte hittar några andra böcker som han tycker verkar roliga. Där ser man.



4 kommentarer:

Heliotropen sa...

Nä, det är ju problemet med oss tjejer. Vi är liksom ett svart hål för allt skoj. Stoppa in oss i en saga bara så slurp blir allt tråkigt.

Kajsa sa...

Ja, så är det ju. Fan, tjejer kan inte vara roliga. Eller modiga. Eller göra spännande grejor.

Tove Kungsholmen sa...

Sant men det har jag inte tänkt på tidigare. Vi har iofs bara sagan om det röda äpplet men där är det väl max nån lärarkärring ;) med.

Själv älskade jag Skrotnisse när jag var liten och det är väl också Jan Lööf. Inga tjejer där heller...

Vi läser väldigt mkt Pelle Svanslös här hemma just nu (har tio st) och tyvärr är det väl lite samma där. Finns tjejer och även starka/smarta sådana men tjejerna är absolut i minoritet.

Kajsa sa...

Tove: Jag tycker ju också jättemycket om några Jan Lööf-sagor. Men när man typ bara läser såna sagor så blir det helt galet med alla dessa gubbar, pojkar, män och inga tjejer alls någonstans. Det blir som ett helt universum där tjejer och kvinnor inte existerar. Sagan om det röda äpplet är förresten den saga som utlöst det hela (förutom att Jonas gillar Jan Lööf), eftersom Sally är galen i den.