lördag, oktober 06, 2007

"Vi måste prata om Kevin"

Måste verkligen rekommendera en bok som jag nyligen läst ut - "Vi måste prata om Kevin" av Lionel Shriver. Bra skriven, otroligt intressant och väldigt upprörande! I alla fall för mig. Boken är i princip en radda brev som en mamma skriver två år efter att henne son skjutit ihjäl flera personer på sin gymnasieskola. Detta är en skönlitterär bok, alltså en påhittad historia. Jag tycker väldigt mycket om språket och även berättarpersonen, mamman, även om det hela tiden finns i mitt bakhuvud att det här är hennes ord - det kanske inte är en riktig bild av vad som verkligen hände. Den har också några dramatiska toppar som träffar mig som ett slag i mellangärdet och får tårarna att bara flöda. Boken väcker många frågor hos mig och jag önskar att jag kände någon som läst den så vi skulle kunna diskutera den. Jo, jag ska övertala Jonas att läsa den också, tänkte jag.

Vad är orsak och verkan? Vem är egentligen normal? Vad är egentligen normalt? Och framför allt - hur ska man kunna veta?

3 kommentarer:

[attle] sa...

åhå! jag gav den alldeles nyligen till min mamma i namnsdagspresent. Läste om den och ville själv läsa den, så jag köpte den till henne. Jag kanske ska låna den av henne sen då ;-)

Kajsa sa...

Attle:
Ja gör det!

Botilda sa...

Tack för tipset! Nu har jag beställt den på bibblan, jag behöver verkligen en bra bok att läsa nu.