lördag, september 11, 2010

Vagnhistorik

I dag har jag köpt vår sjätte vagn! Och ja, vi har fortfarande bara två barn. Här kommer en liten (tragisk) barnvagnshistorik:

Vagn nr 1: En kombivagn från Kronan. Vi fick den splitter ny av min mamma. Jag älskade den vagnen så länge vi använde liggdelen. När vi bytte till sittdelen började problemen. Minns inte detaljerna nu, men flera saker pajade i samma veva som leverantören flytta ut till Bromma eller nåt. Många samtal och planer på att fixa saker och till så hamnade vagnen i källaren, vill jag minnas. Medan jag på Blocket letade upp...

Vagn nr 2: En gammal kombivagn från Emmaljunga. Solblekt och otrendig men oerhört stabil och pålitlig. Vi körde på den ända tills vi bytte till...

Vagn nr 3: En Brio Race sulky. Storbarnsvagn. Även den från Blocket. Det här är vagnen vi behåller tills vi inte behöver någon vagn mer, minns jag att jag tänkte. Sen blev vi ju gravida igen och det blev dags för...

Vagn nr 4: En Urban Jungle dubbelvagn med tillhörande liggdel. Den här vagnen vad så jäkla bra! Vi köpte den på Blocket (så klart) för 6800:- och då var den i jättefint skick. Vi använde den otroligt mycket i flera år och sen sålde vi den vidare för blott 800 kr mindre än vi köpte den för!

Vagn nr 5: En bugaboo Cameleon. När vi fick andra barnet fick jag en liten knäpp och kände att jag verkligen ville ha en smidig stadsvagn istället för Emmaljungavagnen som nu plötsligt kändes sunkig. Alltså köpte jag denna vagn. Men jag hade missbedömt hur den andra mammaledigheten skulle komma att bli. Tillfällena när jag drog i väg med lilla barnet utan det stora eller utan att nyss ha lämnat det stora eller snart skulle hämta det stora var förvirrande få. Dubbelvagnen användes flitigt, denna vagn knappt alls. Men när vi sålde den fick vi ändå tillbaka en snuskigt massa tusenlappar, så det var inte så farligt.

Nu var vi åter lyckliga åkare av bara Briosulkyn med ståbräda. Livet lekte. Tills vagnen pajade i somras på ett BA-plan på väg till London. Helt söndertryckt. Det som hänt sedan dess är följande: Vi lånade en splitter ny Brio Sitty som blev stulen i vår trappuppgång bara efter några dagar. Vi körde med en gammal resevagn som vi använde i Marocko (ännu en vagn, som inte ens finns med i uppräkningen ovan) som blev stulen i vår trappuppgång. Vi köpte en ny Brio Race och hängde på vår gamla ståbräda. Denna vagn blev stulen natten till idag.

Nu står en ny (det var rea) Brio Sitty med ny ståbräda (blev ju också stulen) i vårt kök och jag vet inte hur jag ska våga ställa ut den i trappen...

2 kommentarer:

hanna sa...

Shit vilken otur. Skaffa lås?

Kajsa sa...

Hanna: Skaffa lås? Ja, om det vore så väl. Den var låst!! Och fastlåst.:( Nu har vi skaffat ett lås som larmar. Men vi måste skaffa batteri till först..