tisdag, juni 05, 2007

Ja tack, hjärna!

Heliotropen har listat sina önskekategorier i Jeopardy! och uppmanar till att göra det samma. Detta ledde mig in på en betraktelse över min egen hjärna. Jeopardy! är verkligen inte min sport, det kan jag säga direkt. Även om jag fick välja kategorierna själv skulle jag troligen inte vinna. Min hjärna fungerar inte så helt enkelt. Jag kan läsa kartor och manualer. Jag är bra på att förstå processer och orsak-verkansammanhang. Jag hittar för det mesta i städer där jag aldrig tidigare varit och kan ofta sjunga med i sånger jag aldrig tidigare hört. Jag kan hoppa in mitt i en film och förstå vilken film det är (om jag hört talas om den) och återberätta relationerna för mina medtittare fast att jag inte sett filmen tidigare.

Men, jag kan nästan inga namn på saker. Jag kan återberätta stora delar av den mänskliga metabolismen men knappt namge ett enda av de inblandade enzymerna. Jag kan berätta mycket om hur växter lever och överlever men inte med säkerhet peka ut mer än kanske ett enda träd (björk) och knappt någon annan växt och då har det ändå ingått till viss del i min utbildning.

Jag är personen som skämde ut min dåvarande pojkvän (numera sambo) genom att inte med säkerhet kunna säga vilket hav av Atlanten och Stilla Havet som omsluter Hawaii. Jag vet det naturligtvis, om jag får tänka efter. Om jag får koppla det till någonting, typ Stilla Havsflottan - Amerikas inblandning i krig - Bombning av Japan. Lika så Evert Taube - Nordatlanten - Västkustfiske osv.

(Hjälp, nu blir det ett sånt där långt inlägg igen..)

Men om jag skulle vara tvungen att välja några kategorier, så skulle det bli följande;

1. Stjärnornas Krig. Filmerna. De första tre (som gjordes).
Inte för att jag kan jättemycket om dem men de är nog ändå de tre filmer jag sett flest gånger i mitt liv, så något måste ju ha fastnat.

2. Människokroppen - så funkar den.
Hoppas på att kanske kunna mer än de flesta i alla fall. Fråga mig bara inte om latinska namn på kroppsdelar för det har jag glömt!

3. Irlands 1900-talshistoria.
Fast inte så mycket årtal. Processer, processer!

4. Kemi.
Bara jag inte behöver berätta vad jag är utbildad till för då får jag prestationsångest och minns ingenting.

5. Sjung vidare på sången (aktivitetsteori!).
Jag är bra på att komma ihåg låtar.

6. Ordförståelse
Äh, jag lägger ner! Inser ju att detta inte är några Jeopardy!-kategorier utan snarare inslag i något lekprogram på TV, eller i ett flervalstest. Därför går det bra för mig i IQ-tester och Högskoleprov etc. Flervalstest är min grej!

Inga kommentarer: