lördag, mars 27, 2010

Hypnotisören

Läser Hypnotisören. (Läser mest på tuben, så i min värld blir böcker intressanta först när de kommer i pocket.) Har en massa invändningar mot den hela tiden, tycker inte personernas reaktioner är trovärdiga, vissa beskrivningar känns konstiga och styltiga, alla ler på de mest konstiga ställen i texten. Men ändå kan jag knappt lägga ner den. Så på det viset, om målet är att fånga läsare, så är den verkligen så "rasande bra" som några säger. Men knappast på så många andra sätt. Fast som sagt, den är ju inte slut än..

3 kommentarer:

Kajsa sa...

Ungefär sådär kände jag också: allt är inte trovärdigt men den går inte att lägga bort. Fast den är grymt obehaglig.

Heliotropen sa...

Ungefär som jag kände för Män som hatar kvinnor då. Noomi Rapace har ju lyckats släta ut en del av de där pinsamt stolpiga replikerna han gav Lisbet.

Kajsa sa...

Kajsa: Ja, så är det. Nu har jag läst klart och intrycket består.

Heli: Då ska jag nog stå fast vid mitt beslut att inte läsa den boken. Tycker Stieg Larssons själv verkar mer intressant än böckerna. Nu har jag ju dessutom sett filmen..