söndag, februari 24, 2008

Update


LYDIA: Känns som om hon har blivit så stor. Hon sjunger och dansar och hoppar mest hela tiden. Älskar att vara på dagis som jag tidigare berättat (fast vi har fått tillsägelse att kalla det för "förskolan", hehe). Det som intresserar mest just nu är - siffror!
-Etta, nolla, etta, nolla, mässade hon hela vägen hem häromdagen. Annars verkar åtta och nio vara favoriterna. Alla siffror på dörrar och i tidningen ska gås igenom och pratas om. Bokstäver är inte lika roliga.

Bästa maten är fortfarande sushi, men även ostkaka, ärtor, smörgåsgurka, morotsbiffar, nyponsoppa och glass är riktigt uppskattat. Hon gillar inte couscous, kött, kyckling, yoghurt, fil etc etc etc. Kommer inte på mer just nu, men hon är ganska matkräsen, vilket gör att hon ofta inte har ätit speciellt mkt när hon kommer från dagis.

GRAVIDITETEN: Känns fortfarande liiiite konstigt att vara på väg in i ny nyfödingstid. Men det ger sig väl. Nojar mest för hur det ska bli att ta sig upp och få Lydia till dagis varje morgon med en till liten i släptåg. Förra gången var det ju bara att softa hemma och anpassa dagen efter hur jag eller Lydia mådde eller hur natten hade varit. Inte denna gång. Jonas kan fortfarande inte lämna på morgonen så det ligger på mig. Annars mår jag och magen bra. Känner mycket aktivitet och sparkar,vilket gör det hela mer verkligt.

JOBBET PÅ UR: Har lyckats lura mig till att bli kvar på deltid mars ut. Sen är det helt ovisst igen. Visst är det underbart?!

3 kommentarer:

Botilda sa...

Jag har precis fattat varför det är bättre med förskola än daghem. Vi har massor av barn här ute i gröna dalen, och inte så många förskolor. Därför vill stadsdelen förstora barngrupperna. När jag svarade på en enkät om hur förskolan fungerar i förra veckan kom jag på det; många barn och liten personalstyrka = förvaring (daghem), få barn och tillräckligt stor personal = pedagogiska möjligheter (förskola). Jag ska försöka vänja mej vid ”förskola” nu.

Lustigt att det finns fler barn med preferenser som sushi och smörgåsgurka...

[attle] sa...

Härlig uppdatering!
din uppdatering fick mig att skriva ner lite utveckling och vad Tage gillar just nu, fast i min Tankebok här hemma :-)
Kram

Kajsa sa...

botilda: Du har naturligtvis rätt! Och det är ju vad jag förstår även därför personalen tycker att det är viktigt att man använder ordet förskola och inte dagis. Men jag tycker rent personligen att ordet dagis är mysigt och gulligt på något vis som förskola inte klarar av att vara hur man än vrider och vänder på det. Det går inte ens att förkorta till något bra. Sen upplever jag det alltid som lite förvirrande att det finns dels förskola och sen förskoleklass som är någonting helt annat. Men, jag ska bättra mig.

attle: Schyst med en tankebok. Kanske man borde skaffa..