fredag, maj 12, 2006

Lydia


Nu är Lydia äntligen här!! Född måndagen den 8 maj, i förlossningesrum 8 (på Södersjukhuset) klockan 18.18.

52 cm och 4600 gram, en stor tjej med andra ord!!

Förlossningen var otroligt jobbig perioder och helt okej i perioder, det gick mycket upp och ner.

Efteråt fick jag en komplikation, som en "fläskläpp" (läkarens ord) på livmodertappen som hängde ner, som de valde att inte åtgärda efter förlossningen utan sa att den skulle dra sig tillbaka av sig själv. Dagen efter hade jag skitont och kunde knappt röra mig. Två läkare kollade på tisdagskvällen och tog återbeslutet att inte åtgärda utan låta den läka av sig själv. Men äntligen fick jag värktabletter!! En (ny) läkare skulle kolla dagen efter innan vi skulle få gå hem samma dag. Men på onsdagen vid tvåtiden ändrade de sig plötsligt och bestämde sig för att operera. Jag fick order om att fasta och sitta på "stand-by" för eventuell operation senare under dagen. Eftersom det inte var akut fick vi dock hoppas på att kunna få komma in i det späckade operationsschemat. Vid tiotiden på kvällen fick vi veta att det var avblåst för kvällen. Jag fick äntligen äta och dricka, med order om att fasta igen från frukost i hopp om att kunna bli inklämd på torsdagen. Vid tretiden på tordagen efter mycket tårar och en hel dag på "stand-by" (jag var så jäääävla trött till slut, ville ju bara ta hand om mitt barn, ägna mig åt vår lilla familj, lära mig amma, lära känna henne osv..) kom de plötsligt in och sa "Nu kör vi! Operation om fem minuter."

Äntligen blev det av i alla fall, men en kort sövning var jag tillbaka hos Lydia och Jonas redan klockan fyra. Allt gick bra. Vi var kvar på observation över natten och har nu äntligen fått komma hem!!!

Är så otroligt skönt. Och Lydia är helt fantastisk. För hennes skull var/är det värt allt! Nu ska vi landa hemma och bara ägna helgen åt att finna oss själva i den här "nya" miljön med vår lilla buddha- Lydia. :-D

3 kommentarer:

Anonym sa...

Åh! Grattis :)

hanna sa...

Oj, vilken grej. Hoppas att ni mår bättre nu iallafall! Här är det high life och jag hinner inte med så mycket annat än att försöka lära känna Frank. Antar att det lugnar sig snart...har inte läst familjeliv på läääänge. Abstinens!

Anonym sa...

Massor av 8or är det bästa turnumret i Kina!! Grattis till den lilla bäbisen. Hamnade på din sida då jag sökte efter vad som kan sätta igång en, typ ananas å så.. :)