lördag, december 29, 2007

Strålande bitterfitta

Det är inte ofta jag åker från stan för att se på teater, men igår drog jag och min syster till Uppsala för att kolla in scenuppsättningen av Bitterfittan. Den rörde mig mycket när jag läste den i somras och självklart ville jag kolla in vad superduktiga skådis som Anna Lyons i en enmansföreställning kunde göra av texten.

För er som läst den undrar ni kanske precis som jag hur tusan man för en pjäs av en text som innehåller nästan mer reflektioner och tankar kring saker än faktiska händelser. Men det var faktiskt mycket mycket bra! Det var ju ett tag sedan jag läste boken så jag minns inte alla detaljer, men jag upplevde det som att pjäsen gav mig samma känsla som boken, även om den var lite mer publikfriande än vad boken kanske är.

I vilket fall, både ni som läst boken och ni som inte har gjort det - ta en snabb tripp till Uppsala innan det är för sent.

Inga kommentarer: