onsdag, augusti 15, 2007

Appropå hus

Och när vi nu ändå talar om hus så har jag en fråga: Är det billigare att bygga fult än att bygga fint? Nej, men allvarligt, är det det? Är till exempel vissa färgkulörer billigare än andra osv? Hilfe vilka hus det finns! Jag vet ju naturligtvis att smaken är som baken, men eftersom de värsta skapelserna ofta tillhör de billigare så antar jag att jag inte är ensam om den uppfattningen. Gott så, vid försäljning. Det kan jag förstå. Vad jag inte kan förstå är vem som valde att bygga husen från början. Det enda skäl jag kan se är ekonomiskt. Jag fattar bara inte hur det funkar. Tycker det skulle vara så lätt att bygga billigt utan att det blir så där!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Kajsa ! Jag kollade huset Björkelycke, jättemysigt. (bara namnet) ! Du är på bettet. I går kollade jag trakterna runt Söderköping och Västervik, där finns en del, fastnar mest för gamla torp med vedbod och stor tomt. Man måste ut och kolla också. Återkommer. Puss

Anonym sa...

*gapskrattar* men ärligt, har du sett vilken inredning vissa hem på hemnet har. Kan man ha sån smak invändigt så kan man det nog utvändigt också. Och jag tror mest att materialval och entreprenör styr vad slutnotan anger, inte själva arkitektlösningen. T ex så bygger vi ju helt själva och får ett 250 kvm stort hus + 80 kvm förråd/dubbelgarage till samma pris som våra grannar, som bygger 180 kvm. Bara för att de köper nyckelfärdigt av en husleverantör och vi har gått vår egen väg.

Kajsa sa...

Anonym:
Puss på dig själv. ;-) Jag antar att du är min mor?

Kaffeflickan: Ja, du har väl rätt, folk har säkert valt det, hur otroligt det än är. Smart av er att köra själva, men jag har ju förstått att ni får jobba ganska hårt för det också.