lördag, maj 31, 2008

Starkast vinner

Jag vet inte om det är jag som är dum i huvudet nu eller, men någonting stör mig med Bamse. Nej, förresten, Jonas reagerar på det också. Lydia har fått Bamse på DVD. Bamse. Alla gillar vi ju Bamse. Som barn prenumererade både jag och mina systrar på tidningen. Bamse är ju världens snällaste björn. Men det som stör mig något så oerhört när jag tittar på filmerna nu är att väldigt många situationer löses av det faktum att Bamse är fysiskt överlägsen alla andra. Tja, ni vet ju att han är världens starkaste björn också. Alltså, Bamses råstyrka är det faktum som ofta vinner över alla andra. Bamse tar till våld helt enkelt. Slår sönder dörrar. Binder folk. Men bara de som är elaka naturligtvis - för själv är han ju snäll. Men summan av kardemumman är ändå att man måste vara fysiskt starkast för att vinna.

Sen finns det ju en till starkast i världen. Jo, jag pratar faktiskt om Sverige-ikonen Pippi Långstrump. Visst gör Pippi härligt tokiga saker och visst ger hon sig också bara på de som är elaka. Men ändå - hon är den som vågar säga ifrån till mobbarna för att hon är starkast i världen. Hon slänger upp folk i träd, hon gör vad hon vill och strösslar tokigheter omkring sig. Och anledningen till att hon alltid vinner är att hon är snuskigt stark och snuskigt rik. Det är alltså det som krävs. Fysiskt styrka och pengar. För det ska gudarna veta att det är ingen annan som vågar. Annika och Tommy är två ständigt överväldigade och imponerade åskådare och ingenting mer. Konstant passiva. I alla fall inte i de avsnitt jag har sett.

Är jag gnällig nu? Klart jag är, jag är ju småbarnsmorsa! ;)

5 kommentarer:

RANA sa...

PÅ det glada 70-talat vann han nog snarare med sitt solidariska, kollektiva vänster-hjärta. Nu blåser det kallare, lite mer marknadsanpassade vindar. Money talks. Fy fan. ;-)

Kram, Rana

Kajsa sa...

Rana
Jag tror iofs att det är ganska gamla filmer. Men filmerna skiljer sig ganska mkt från vad jag minns av tidningen. Mer aktion, liksom.

Charlotta Åberg sa...

men pippi är ju i alla fall TJEJ! och jag tror att i pippi så kan alla barn(och vuxna) få leva sig in i hur det skulle vara att vara helt FRI, superstark, superrik etc.....
och så bamse. för mig var nog bamse den där jättesnälle men jättestarke fadersfiguren som man inte hade men gärna ville ha????? bara mina funderingar....

politiskt korrekt är det väl inte, men FAN, ibland kan man bara inte vara det...

Heliotropen sa...

Och jag stör mig på att det bara är killarna som gör något. Ja, nu för tiden har de ju lagt till fruar och barn, men när det vankas äventyr är det ändå bara Bamse, Skalman och Lille Skutt som åker iväg. Jag kommer så väl ihåg hur ledsen och besviken lilla M blev när hon insåg att Lille Skutt inte är en tjej, trots rosetten. Då fanns det liksom ingen att identifiera sig med. Det är precis som i Disneyfilmer. Det är inte bara det att tjejer får spela konservativa roller. De finns helt enkelt inte. Det går typ en tjej på fem killar. Undra på att ungarna hellre tittar på Barbiefilmer där killarna knappt finns.

Kajsa sa...

Skogskompis: Nä, man orkar inte alltid vara politiskt korrekt. Men jag irriterar mig på riktigt på att det bara går ut på att han faktiskt släss hela tiden.. Så upplevde jag det ju inte som barn.

Heli: I de här äldre filmerna så existerar inte en enda tjej, utom farmor! Det är onekligen lite tragiskt.