torsdag, juli 26, 2007

Husmödrar emellan

Gud vad jag gillar gamla husmorsknep, framför allt de som fungerar. Här har jag lagt lite silver på aluminiumfolie i varmt vatten för självputsning. Hade dock inget bikarbonat hemma, körde med salt istället, så de mest smutsade grejorna blev bara halvblanka.


För er som inte känner till metoden:
Man kan putsa sitt silver med hjälp av aluminium, karbonat och varmt vatten genom en redoxreaktion i lösningen när man lägger ner silvret. Aluminium, som är en oädel metall, reduceras samtidigt som det avger elektroner. Elektronerna vandrar genom den metalliska kontakten mellan aluminiumfolien och silvret till beläggningen på silvrets yta. Där reduceras silversulfiden till gediget silver. Inget silver förloras. Det går snabbt och det blir väldigt bra resultat!

Och här lite miljöfakta ur min labbok:
Att putsa silvret genom denna redoxreaktion är nog den lättaste metoden och speciellt om man använder sina gamla aluminiumkastruller. Ur miljösynpunkt är det bättre att använda aluminiumkastruller eftersom de går att återanvända och det gör inte folien, som dessutom är otroligt energikrävande att tillverka.

Dessutom, har man bikarbonat hemma kan man lägga med det när man blötlägger bönor över natten så slipper man bli så gasig i magen! Detta fick jag lära mig av en kock förra veckan. Bikarbonat rules!

Inga kommentarer: