tisdag, april 17, 2007

I morse

I morse vaknade Lydia klockan fyra, ställde sig upp i spjälsängen och ropade "mamma! mamma!" med hjärtskärande röst. Alltså - min signal att lyfta över henne i vår säng där hon somnar om. Detta sker varje natt mellan fyra och fem på morgonen sedan hon började sova i spjälsängen igen.

Men i morse ville hon inte somna om. I fyrtio minuter låg hon och mumlade med halvslutna ögonlock och drog min i håret tills vi gav upp och Jonas fick gå upp med henne. Så mycket för våran plan att vi skulle börja väcka henne vid kvart i sex på mornarna för att få bättre reda i hennes rutiner. Normalt vaknar hon mellan halv sex och halv sju. Vi tänkte nu börja väcka henne om hon sover längre än halv sex, så att dagen alltid börjar ungefär samtidigt. Men som sagt, annorlunda ville Lydia.

Som om hon sa till oss: "Vilka är ni som tror att ni kan bestämma över mina sovtider? Jag tänker vakna fyra på morgonen och ni kan inte göra någonting för att stoppa mig!"

Så sant, så sant..

3 kommentarer:

Kapybaran sa...

*haha* och där går föräldrar och snackar uppfostran, sovstrategi och matprinciper....
som om det var vi som bestämde?!

måste också säga att BRinlägget var huvvet på spiken -blir tokig på könstramset. min tjej leker lika mycket med bilar och verktyg som med dockor och det är jag förbaskat stolt över! hela världen finns tillgänglig för alla barn, de ska ges möjlighet att välja fritt utifrån eget intresse, inget annat. det spelar mig ingen roll om tösen väljer hästar, balett eller hockey -bara hon väljer SJÄLV.

på återseende!

Camillas lockar sa...

Stööööön. Och jag som tycker det är jobbigt att Peo vaknar halv sex...! Jaha ja, ska ni börja gå och lägga er vid åtta-draget på kvällen nu då eller ;-}

Kajsa sa...

Kapybaran:
Härligt att höra om din dotter. Ja, jag önskar att Lydia får chans att hitta vad hon gillar, oavsett om det visar sig vara rosa spetsar.

Camilla:
Joråsåatt, vi ska gå och lägga oss direkt efter Rapport! (Ha ha ha, i mina drömmar!)