torsdag, augusti 05, 2010

Hussäljare är dumma i huvudet :(

Fan. Det här med att köpa hus är inte lätt. Nu har jag budat på två hus i mitt liv. På båda har jag i slutänden stått med det högsta budet - utan att få huset! Det första valde säljaren att sälja till en tredje part (förutom mig och den jag budade mot) istället. Nyss ringde mäklaren för det hus jag kollade på i förrgår. Igår la jag ett bud som både är det högsta budet och är över det som säljaren ville ha. Men nu drar säljaren tillbaka huset. Han är inte redo att sälja än, säger han. Vafan liksom. Borde vara spöstraff på att dra igång budgivning och folks förhoppningar och sen bara ångra sig!

Jaha, nu hoppas jag på tredje gången gillt. Ska bara hitta ett hus först. Just nu känns det inte som om det finns någon intressant på gång. Och jag känner mig sur som en citron. :(



4 kommentarer:

k sa...

Sommarhus eller hus för permanent boende? Jag tycker också att hela husgrejen är läskig; det är så extremt stora pengar det handlar om och all expertkunskap som är önskvärd (och som vi inte har) för att kunna genomföra ett smart köp osv...

Cec sa...

Äh, surt! Var låg huset?
Läste om lössen, så nu kliar det i huvudet... Hur kom ni på det? Fan, har aldrig haft löss heller!

Kajsa sa...

k: Fritidshus, enbart. Vi är glada i vår lägenhet till vardags. :)

Cec: Ja fy bubblan. Men med facit i hand så kan jag berätta att det inte kliar som vanligt, utan det känns som om hårbotten håller på att gå sönder. I alla fall på mig. Men man kan tydligen vara olika känslig. Jonas hade också och han kände ingenting... Köp kammar och kolla er, det är egentligen enda sätter. Men, det är svårare att smitta varandra än man tror också. Antingen måste man umgås väldigt nära, dela borstar eller ha otur. Men kolla er. Vi kollade varandras hårbottnar flera gånger utan att se nåt. Jonas kollade mig och sa "Ja, du har i alla fall inte löss!" Det finns bara fyra grejer som gör att det kliar så i hårbotten och löss är typ den trevligaste orsaken, så jag är ganska glad att det ändå var det. Jag var nästan på väg till läkare, så kändes det.

Anonym sa...

Jag tror att man kan höja värdet på sitt hus inför banken om man har ett aktuellt marknadsvärde att visa upp (gmla hus i attraktiva områden har ju ofta ett avsevärt lägre taxeringsvärde. Det nya marknadsvärdet som huset får genom att huset läggs ut till försäljning (de angivna buden ger besked) kan ägaren sen använda när de vill belåna sin fastighet. Belåning på huset är ett bekvämt sätt att få loss pengar. Äger man ett hus kan man belåna det upp till 85 % (har jag hört av en som vet). Detta är mycket vanligt bland människor som vill dryga ut sin pension eller skaffa handlingsutrymme t ex för nya investeringar. Skulder tar man med sej i graven så de kan inte belasta arvingar t ex.vilket lär göra detta till ett populärt sätt att finansiera resor, bilköp och annan konsumtion. Nu till apoteket (lusmedel genast!) Krama alla Mor