tisdag, juni 15, 2010

Öh, skämtar du eller?

Allvarligt talat, nu måste jag ta upp lite kring det här med färger. Eller snarare idén om kill- och tjejfärger. Så som jag ser det, jag som ju är biolog, så måste det finnas en ganska stark biologisk fördel med en funktion för att den ska bevaras genom tiotusentals år och vara så framträdande så att den separerar halva mänskligheten från den andra halvan. Och jag kan, hur jag än funderar, inte komma på någon som helst biologisk fördel för flickor att gilla just färgen rosa. Eller för pojkar att inte gilla färgen rosa eller några "tjejfärger" så som lila, rött, rosa, orange osv. Jag kan inte heller se någon biologisk fördel för flickor att gilla glitter och smycken. Kanske kan det en gång i tiden ha funnits en fördel i att gilla saker som glimmar, om det nu fanns något som vi behövde och som det var bra att vi instinktivt samlade på oss när vi fann det, eller nåt.

Men i sånt fall borde den funktion ha varit en fördel även för pojkar, ungefär så som de flesta av oss fortfarande har en dragning till söta och feta smaker för att det var en fördel för oss att äta de söta och feta saker vi kom över en gång i tiden. Det är på den nivån biologiska funktioner ligger, liksom. Biologiska förändringar går inte så fort. (Jag upplever förresten att både pojkar och flickor generellt gillar saker som glimmar, om de bara får chansen.)

Och då har jag inte ens börjar fundera på det faktum att de skillnader i färgpreferenser som vissa i Sverige tror är genetiskt betingade inte alls har varit samma under årtiondena. Vad ska vi till exempel säga om 1700-talet? Det ligger tillbaka i tiden och om det var så att pojkar är biologiskt betingade att mest gilla mörkblått, grått och grönt så borde det vara än mera tydligt för hundratals år sedan. Men, pojkarna på den tiden var klädda i starka glada och ljusa färger och puder och tyckte de var ganska så fina ändå.

För att inte tala om alla de länder och folkslag som inte tillhör västvärlden eller befinner sig under påverkan av ett i-landskultur. Hos de flesta naturfolk verkar pojkar och flickor ha ungefär samma färgskalor. Okej okej, kanske har de inte så mycket rosa på sig av naturliga skäl, men hur är det med utsmyckningar? Om jag inte minns helt fel finns det många folk där män är fulla med pärl- och stenutsmyckningar - liksom kvinnorna! Skulle de då inte ha samma genetiska kod som vi??

Ja, jag vet inte mer vad jag ska anföra som bevis. För mig är det så fruktansvärt uppenbart att det är kulturellt betingat att jag inte ens riktigt kan förstå de som tror att det ligger någon form av biologi bakom. Det är en brist och gör att jag inte riktigt kan ta dessa människor på allvar. Jag blir mer som; Öh, skämtar du eller?

1 kommentar:

Kajsa sa...

Kan bara instämma, och brukar anföra liknande argument till dem som hävdar att pojkars (eventuella) bilintresse är genetiskt betingat.

Eh?

Bilarna har funnits med oss i drygt 100 år. Not possible.