lördag, juni 26, 2010

Vem styr informationen kring valet 2010?

Fick via twitter nys om en ny valsajt, valpejl.se, ett samarbete mellan SVT och SR där man kan söka på alla riksdags- kommun- och landstingskandidater och få upp statistik och annat om dem. Hur bra som helst! Tänkte jag. Till min stora förfäran fick jag dock snart veta att den enkät med personliga frågor som sajten låtit politiker svara på för det första bara är öppen för riksdagskandidater. Det är delvis förståeligt. Någonstans måste de kanske dra gränsen, även om jag personligen är mer intresserad av att läsa om kommunkandidaterna. Men vad värre är; enkäten är bara öppen för en viss typ av riksdagskandidater.

Så här skriver de på hemsidan: För att få svara på enkäten måste du tillhöra något av de sju nuvarande riksdagspartierna eller Sverigedemokraterna. Nej, du läste inte fel. Det är helt sant. Någon av de sju nuvarande riksdagspartierna eller Sverigedemokraterna!!! Där. Precis där har de valt att dra sin gräns. Liksom alla stora riksmedier valde att på bästa nyhetsplats rapportera när Sverigedemokraterna la en "skuggbudget". Har journalisterna på SVT och SR ingen som helst historisk kunskap, vet de inte själva vilken makt de har? Har inte någon enda av dem t ex läst Gellert Tamas fantastiska reportagebok Lasermannen, om en mörk och hemskt tid i Sveriges politiska historia? Förstår de inte sambandet mellan att ett parti ständigt uppmärksammas i media och vanliga människors ökade acceptans av det partiet som ett verkligt politiskt alternativ?

Den enda sant demokratiska vägen måste vara att låta samtliga riksdagskandidater vara med på samma villkor!! Från det kravet kan det absolut inte finnas några som helst undantag! Jag har mejlat och protesterat med ännu inte fått något svar. Gudrun Schyman har skrivit ett öppet brev. Jag väntar med spänning på om hon får något vettigt ur dem som bestämt denna dårskap.

2 kommentarer:

Anonym sa...

SD är i ett flertal mätningar större än både C och KD, och självklart bör ett parti med rejäl chans att komma in i riksdagen få vara med. Dock kommer vi att uteslutas från partiledardebatterna oavsett läget i opinionsmätningarna.

Läskigt att du framhåller medias makt och att du anser att medierna bör nyttja denna makt. Tror du på allvar att svenska folket inte själva har kompetens att välja det bästa alternativet när alla kort läggs på bordet?

Kajsa sa...

Anonym: Jag hävdar inte på något sätt att SD inte skulle vara med på valpejl.se. Det jag vänder mig emot är att SD väljs ut som enda parti utanför de som redan sitter i Riksdagen. Och när det kommer till media; jag tror att det är ett faktum att ju mer mediautrymme en fråga eller ett parti får ju mer kommer det att börja existera i människors medvetande. Den makten sitter media definitivt på, på gott och ont, och den makten måste de hantera med största möjliga medvetenhet. Det jag ifrågasätter är om alla de som idag arbetat inom media förstår hur deras rapportering tas emot. Inte bara i en informationsöversköjd storstadsmiljö utan i alla landets hörn, dit mindre partier aldrig har en chans att själva nå.