fredag, september 22, 2006

Nu är jag arg!

Grrrr, riktigt arg känner jag att jag varit ända sedan jag var på informationsmöte på en förskola här i närheten. Lite bakgrund först; jag har länge känt starkt för att sätta mitt/mina (eventuella) barn i en förskola med en viss pedagogik. Visst vet jag att förskolorna har svårt att leva upp till garantin just nu, framför allt i min stadsdel. Därför tänkte vi att vi skulle vara lite fånigt tidiga och ringde till den närmaste förskolan som har denna pedagogik redan en månad efter födseln (i juni). Ja, vad trevligt, sa de. Vi kontaktar er i början av hösten så får ni komma på ett informationsmöte först och sedan ställa er i kö. Nu en bit in på hösten ringde jag, för de hade inte hört av sig. O ja, ni är välkomna på infomöte då och då, svarade de mig. Bra, tänkte jag och knallade dit glad i hågen. På mötet blev jag bara mer övertygad om att det ju är där mitt barn ska gå! Dessutom var vi bara fyra föräldrar på mötet, så det verkade ju lovande. Men i slutet av mötet så kommer det: Ni får gärna ställa er i kö, men kön till hösten 2007 (som är det som är aktuellt för alla oss som var där) är tyvärr redan väldigt lång! Va?! Vad faan?! Vad skulle jag ha gjort annorlunda? Skulle jag ha anmält mitt ofödda barn för att få plats eller vad???? Vad gör jag nu? Jag ska naturligtvis ställa oss i kö även till de andra förskolorna på Södermalm som har samma pedagogik, men de har jag inte ens varit i kontakt med än, så hur stor är chansen att vi kommer längre fram i den kön?? Fan, fan, fan, säger jag bara!!

Det som gör mig mest ledsen är detta; hon som höll i mötet förklarade att köerna troligen var extra långa just nu för att folk ställer sig i alla möjliga köer för att få någon plats överhuvudtaget. Vilket är förståligt. Strunt samma vilken pedagogik, bara vi får en plats till ungen inom en mils radie, typ. Men det som är sååå tråkigt är att det finns en massa olika spännande pedagogiker som förskolorna av olika orsaker väljer att arbeta efter. Bra så. Men vi som föräldrar vi har ingen möjlighet att välja vilken pedagogik vi vill ha vårt barn i, för vi kan bara hoppas på att få någon plats alls! All vår valfrihet är borta! Vi får ställa oss i fjorton köer och hoppas på det bästa och sen hamnar mitt barn i en förskola med en pedagogik som jag inte tror på och någon annans barn börjar i "min" förskola trots att de inte är ett dugg intresserade av den pedagogiken! Plats som plats. Usch, det gör mig såååå förbannad!!!!

3 kommentarer:

Botilda sa...

Det är helt galet med förskolorna och den förmenta valfriheten i den här stan. Kanske borde man upprätta en dagismäklarbyrå - där folk som bor i ena änden av stan men fått plats på den andra kunde byta med dem som det är tvärtom för. Eller de som fått plats på I ur och skur men vill gå i montesori kan byta med någon som fått tvärtom.

Kajsa sa...

Det låter som en fantastisk idé! Där man typ kan lägga ut sin dagisplats för byte som på vilken bytessite som helst :-)

Anonym sa...

Jo,det där känner man ju igen...BLÄ!