söndag, mars 09, 2008

I mitt hörn

Så här kan det också se ut i välfärdssverige; Efter att ha haft huvudvärk sedan i onsdags som blev betydligt värre i natt ringde jag klockan åtta i morse, på en söndag, vår närakut. Fick en tid kvart i nio. Det tog mig knappt tio minuter att gå dit. Tio i nio hade Doktor Hassan konstaterat bihåleinflammation och skickat ett recept. Nästan en kvart tog det mig att promenera till Apoteket, men det var nog mest för att huvudet dunkade med varje steg. Jag gick med huvudet högt, eller snarare bakåtlutat, mot halsduken i nacken. Som Greta Garbo när hon ska kyssas. Då kändes huvudvärken som minst. Apoteket var självklart öppet på en söndag, vad trodde ni? Ungefär precis en timme efter att jag gått hemifrån var jag hemma igen med medicin och allt.

Jag är så otroligt tacksam för att svensk sjukvård ser ut på det här sättet, i alla fall i mitt hörn av verkligheten. Samtidigt är jag så otroligt rädd för den dag när inte antibiotikan funderar längre. Fast det är klart, nu ska de ju stänga vår närakut. Men det enda som grämde mig lite denna dag var att bussen som i princip går utanför Apoteket till vår närmaste hållplats inte går på söndagarna. Men lite skit får man ta..

6 kommentarer:

Yogamamma sa...

Det är precis de där små sakerna som man är så grymt lycklig över vid sådana tillfällen. En närakut, ett söndagsöppet Apotek.
Men det är man värd, bihåleinflammation låter så sjukt jobbigt. Jag har aldrig haft det. Peppar, peppar ta i trä
KRYA PÅ DIG!

Linda sa...

Ja, det är bra tur att bo på det här sättet åtminstone när man är sjuk;-)

Jag vet hur det känns och det är riktigt hemskt. Har precis haft en sväng - lyckades hitta en bra värktablett som man får äta under grav. Den heter Koffazon. Dessutom har jag kört med Sinova - vilket också har lättat lite på trycket.

Heliotropen sa...

Jag undrade lite om du var ironisk. Kan detta verkligen vara en sann historia? Jag brukar inte ens få en tid på närakuten när jag haft misstänkt bihåleinflammation. Och ... Ja, jag har ju några historier till på lager.

Kajsa sa...

yogamamman: Tack! Ja, hoppas du slipper, det är faktiskt inget roligt alls..

linda: Koffazon? Aldrig hört talas om, måste kolla upp. Frågade just idag läkaren och han sa bara "alvedon" och när jag frågade igen svarade han "alvedon". Men alvedon hjälper inte, så annat kan var värt att kolla - och ha på lager. Ja, att hitta fler sätt att lätta på trycket har jag precis förstått är bra. Köpte nässpray, men kanske ska ha lite sinova på lager också.

Heli: Hm, jo det är faktiskt en sann historia, vilket jag är glad för. Synd, och konstigt, att det inte fungerar lika bra där ni bor. Både vår närakut och vår vårdcentral är så sjukt bra att jag blir förvånad varje gång.

[attle] sa...

alltid är det nåt liksom ;-)
Vår närakut fungerar också oväntat bra *peppar peppar*
Hoppas medusinen kickat in och att du mår bättre i ditt hörn!
Kramar från mitt hörn

Anonym sa...

Krya På Dig!

Kram,
AnnaSv - som inte hinner skriva mer