onsdag, december 27, 2006

Mellandagen

Jag går sakta Rosenlundsgatan fram. I ena handen har jag en påse potatis, i den andra en flaska BonAqua Naturell, ur vilken jag tar en klunk ibland. Inga vantar har jag på mig och jag fryser inte. Jag snörvlar då och då (jag är förkyld). Jag tittar på människorna runt omkring mig och säger "Mellandagarna ain´t what they used to be" med cowboyaktig röst i mitt huvud. Min dotter har fått sin första pulka i julklapp och hemma i hallen hänger vinteroverallen (för all utomhuslek vi ska ägna oss åt i vinter hon och jag!) ännu oanvänd. Men, men, det kommer nog en tid för det också.

Jag har precis varit på min första lilla runda mellandagsrea. Tog fyra skoaffärer på Hornsgatan i ett svep. Sen gick jag och köpte potatis. Hittade inte det jag letar efter - ett par bruna stövlar. Köpa stövlar är svårt. Köpa bruna stövlar är ännu svårare. Det första jag tittar på är tån på stöveln (inte för spetsig och inte för trubbig), sen klacken (inte platt men inte heller för hög. Jag har redan ett par snygga bruna stövlar med ganska hög klack som jag inte använder just därför. Nu vill jag hitta ett par snygga bruna stövlar som jag kan dra barnvagn med.)

Sen är det det som gör att det är svårare att köpa bruna stövlar än svarta - det finns så många bruna nyanser och det är ju inte säkert att den nyans jag vill ha sitter på den modell jag gillar..

Värst just nu är nog ändå höjden på skaftet. Detta kan jag nog ange som främsta orsaken till att jag ännu inte köpt några nya bruna stövlar fast att jag tittat lite grann. Alla skaft just nu är väldigt höga. Jag är inte så lång. Alla skaft går till knävecket, vilket förmodligen är meningen, men jag vill inte ha ett par stövlar som går ända dit upp. Men eftersom att det är det som gäller just nu så går alla modeller, oavsett olikheter i övrigt, dit upp, förrutom cowboystövlarna, vilka jag, trots mitt cowboy mood på Rosenlundsgatan, inte letar efter.

Fortsättning följer, kanske.

Inga kommentarer: